Projektportalen anställer extern VD

En milstolpe i Projektportalens utveckling

Sedan starten 2015 har Projektportalen haft tydliga mål för framtiden. Inte minst att ta fram ett verktyg som verkligen skapar nytta för byggbranschen, men även att bolaget vid lämplig tidpunkt skulle ta in en extern VD för att växla upp och driva expansionen vidare. Den tiden är nu. Från den 15e augusti 2022 är Johan Granqvist ny VD på Projektportalen. En milstolpe för Projektportalen, varmt välkommen Johan! 

Presentation av Johan och hans tankar följer lite längre ner i artikeln, men först vill vi bara klappa oss själva på axeln och lyfta vad teamet åstadkommit under de sju första åren. Vi har gått från idé och ett fåtal utvecklingskunder under de inledande åren till hundratals kunder. Tillsammans med våra kunder och strategiska branschpartners har Projektportalen utvecklats till det stöd som många aktörer verksamma inom byggbranschen idag söker sig till och i många fall behöver för att driva sin verksamhet. Till en början innehöll Portalen stöd för tidrapportering och ÄTA-hantering. Funktionaliteten har under åren utvecklats löpande tillsammans med våra kunder och partners och idag är Portalen en totallösning för projekthantering inom byggbranschen. 

“Vi vill samtidigt passa på att tacka alla er, våra kunder, som genom åren varit med på resan hit. Utan er hade det inte varit möjligt!” 

Vidareutveckling av bolaget och skalbarhet i organisation och produkt

Med dagens grundfunktionalitet i Projektportalen och den fina kundbas som vi fått genom åren är timingen rätt att ta in en extern VD. Tidigt i rekryteringsprocessen förstod vi att Johans erfarenheter och kompetens matchar bra med Projektportalens önskemål och behov. Delägare och grundare Martin Ahlström utvecklar:  

”Genom att ta in Johan som VD kan vi ännu tydligare renodla våra roller internt och vidareutveckla både kvalitet och funktion i Projektportalen, med ökat värde för våra trogna kunder som resultat. För att möta de målsättningar vi har om tillväxt, vår roll i branschen samt i vår marknadspositionering behöver vi som bolag ha rätt förutsättningar att ta nästa steg. De erfarenheter Johan har med sig sedan tidigare i kombination med den ledarstil han förespråkar känns helt rätt för den fas bolaget befinner sig i just nu.” 

Johan själv sätter sina ord på det: 

”Det känns väldigt spännande och inspirerande att få chansen att kliva på Projektportalen i detta läge. Teamet som jobbat med Projektportalen de senaste åren har gjort ett kanonjobb. Nu ser jag väldigt mycket fram emot att tillsammans med dem och våra kunder fortsätta resan framåt. Vi befinner oss i en väldigt intressant fas just nu där vi både kommer fokusera mycket på att addera och stärka funktionalitet och värde i Projektportalen, samtidigt som vi förbereder organisationen för tillväxt.”

Johan Granqvist, VD Projektportalen

Mot en enklare vardag för våra kunder

Projektportalens position på marknaden är sedan några år tillbaka väldigt tydlig. Det finns många bolag där ute som vill effektivisera och digitalisera sin vardag. Om det så handlar om att underlätta för projektledarna, minimera administrativ tid för personalen på fältet eller få övergripande insikter och statistik på ledningsnivå om affären och verksamheten. Önskemålen från branschen är många, riktningen för Projektportalen och våra prioriteringar för att skapa värde åt nya och befintliga kunder kommer vi jobba med löpande under året. Johan vidareutvecklar: 

”Det finns många duktiga aktörer och systemleverantörer där ute idag, som alla tillför värde på olika vis, till olika typer av kunder. Vi kommer fokusera och renodla vår position och roll i branschen än mer. Vi kommer göra det ännu tydligare för branschen när, var, hur och till vilka vi adderar värde. En redan stark marknadsposition kommer stärkas ytterligare tills vi är det självklara valet. Det kanske låter som stora ord men vi är redan på god väg. Med fokus på den interna strukturen och de insatser som planeras för att kunna skala både produkt och verksamhet så är målet helt klart inom räckhåll. Nu väntar intensivt arbete tillsammans med våra kunder och internt för att öka tydligheten och det totala värdet i Projektportalen som tjänst. 

Tack vare att vi i detta skede i bolagets historia kan göra vardagen lite enklare för oss själva hoppas vi även i förlängningen kunna göra den ännu enklare för våra kunder och partners. Det är med en stor portion ödmjukhet och stolthet vi nu målmedvetet blickar vidare mot nästa milstolpe i bolagets resa. Vi vill samtidigt passa på att tacka alla er, våra kunder, som genom åren varit med på resan hit. Utan er hade det inte varit möjligt!